M. Vincent van Mechelen
AANTEKENINGEN VAN DE MAAND
VANAF 76 NTWO
De
eerste Aantekening van
VERREKT, VERRUKT, VERRIJKT NEDERLANDS
Laat de Engelse taal op de Nederlandse niet alleen
'n modieuze, menigmaal
ongunstige, maar vooral 'n weloverwogen gunstige invloed
hebben.
Terloops zou dit dan ook nog kunnen bijdragen aan het verdwijnen van
de zich nog steeds opdringende
seksueel-irrelevantistische
ballast, waar de op de totale werkelijkheid en alle
konteksten
toegepaste talige onderscheidingen tussen mannelijk
en vrouwelijk en tussen onzijdig en niet onzijdig
eveneens onder vallen.
(Als je toch Engels spreekt, lees dan eens wat er staat over
bijvoorbeeld
relevancy en
irrelevantism
in
Model of
Neutral-Inclusivity.)
De invloed van de Engelse taal kan ten eerste aangewend worden
om de Nederlandse taal misschien wel twintig-een keer solieder te maken
waar 'n verwante natuurlijke taal al lang bewezen heeft gewoon regelmatig
te kunnen zijn, bijvoorbeeld door zoiets als 'n verkeerde volgorde
voortaan geen voorrang meer te verlenen.
Die invloed zou bovendien kunnen blijken door de Nederlandse taal,
zeg, dertig-twee keer te verrijken met al of niet
aangepaste Engelse morfemen, doch niet door deze taal
tegelijkertijd nodeloos te verarmen ten gevolge van
'n vertaallaksheid vergoeilijkende anglofiele
duurdoenerij.
Geforceerde zinloze onregelmatigheden in de Nederlandse taal (die de
Engelse ook nergens meer voor nodig bleek te hebben) vriendelijk
bedanken voor bewezen ondiensten en (al of niet oude) inheemse morfemen
met inhoud juist koesteren, dat zou de beleid moeten worden voor de
opstelling van Nederlandstaligen tegenover de Engelse taal.
Zo koester ikzelf de morfeem 'vang' dat de kern vormt van
'ontvangen'.
De Engelse woord catch-all zal bij mij daarom zorgvuldig vertaald
worden: ik verrijk Nederlands liever met allesvanger, als het
gaat om digitale post.
Niettemin besef ik heus wel dat misschien wel de tijd, maar
het publiek dat 'n veel inniger band heeft met het-woorden
dan met inheemse morfemen nog niet rijp is voor
een bepaald lidwoord,
zoals in de Engelse (en Afrikaanse) taal.
79.CEN-79ste Late Zuidwest
HET GELOOF IN 'N SOLITAIRE WAARHEID
Zij die in
'n solitaire waarheid
geloven, kennen geen relevantie: geen
relevantie die als onafhankelijke waarde altijd de
waarheid als waarde begeleidt (en omgekeerd).
Waarheid zonder relevantie is, net als relevantie
zonder waarheid, onbruikbaar of niets waard.
Op grond van het beeld van 'n solitaire waarheid is het heel
gemakkelijk om dubbelzinnige taal uit te slaan, of om
onzin te spuien, zoals de bewering dat alle waarheid maar
betrekkelijk is.
Deze 'waarheidssolitariërs' die geen relevantie kennen,
lukt het bijvoorbeeld ook nooit om door te dringen tot de 'essentie'
(het definiërende kenmerk) van
diskriminatie: zij
zien alleen maar dat er 'n (niet absoluut noodzakelijk?)
onderscheid gemaakt wordt (dus dat dat waar is), en veroordelen dan
dat onderscheid, geheel los van de vraag of het relevant is of niet in de
betreffende
kontekst.
79.MNO-79ste Midden-Zuidwest
'N OUDERE DIE IETS LAAT VALLEN
Je bent niet oud wanneer jongere mensen naar je toesnellen omdat je
iets uit je handen hebt laten vallen.
Je bent pas oud wanneer je daarin genoegen schept.
78.MNW-79ste Vroege Zuidwest
'DIE VAN EEN THEOLOGISCH-POLITIEK TRAKTAAT'
"Wel eens van Spinoza gehoord?"
"Ja, 'n bekend filosoof!"
"Wat is Spinoza's belangrijkste werk?"
"De Ethica."
"Enig ander bekend werk?"
"Nee!"
Maar Spinoza werd tijdens
zhijn leven nooit bekend
door de Ethica,
'n werk dat pas na
Spinoza's dood uitgegeven werd als onderdeel van de
Opera posthuma.
'n Werk van Spinoza dat tijdens zhijn leven wel erg bekend werd, was
het (in het jaar 1670 van de
Kristianistische Jaartelling)
anomiem uitgegeven Theologisch-politiek traktaat, met 'n
felle aanval op de machtige Calvinistische
teologen van de Republiek
der Verenigde Nederlanden die misschien geen
Inquisitie maar wel religieuze vervolging kende!
(Dankzij de sodomie der Bijbel vond er in Nederland zestig jaar
later nog wel 'n algemeen-Christelijke
'inkwisitie' onder
homoseksuelen
plaats waarbij alleen al in Nederland 70 tot 98 mensen omgebracht
werden, maar over die misdaad verschilden de Abrahamieten
onderling nauwelijks of niet van gedachten en gevoelens.)
Zouden we zonder (de redenen van) Spinoza's
verbanning, en zonder dat traktaat, ooit van deze denker gehoord
hebben, of zou deze denker anders ooit zo'n voorname plaats in
de Verlichting hebben gekregen?
(En verklaart dit misschien ook Spinoza's reaktie op zhijn
banvloek: "Des te beter"?)
De waarheid die nodig is voor het antwoord op deze vraag kunnen
we moeilijk of onmogelijk weten, doch filosofisch-inhoudelijk
relevant lijkt zij in ieder geval niet.
78.VZW-79ste Late Zuidoost
VOORTPLANTEN OF EKSPLODEREN?
Het recht om je voort te planten met een, twee of drie kinderen,
d.w.z. twee gemiddeld, is niet
'n recht om je te
eksploderen
met vier, zeven of veertien kinderen.
79.MNO-79ste Midden-Zuidoost
HET DAN-GEDRAM
Het gezeur van Germanofobe dan-drammers is er de oorzaak van
dat mensen die lijden aan het
hyperkorrektiesyndroom
(wat ze net als elektrisch schrijven met c's in plaats van
k's) het gaan hebben over
'n probleem dat
misschien wel 'even groot is dan' de totale
vernietiging van de mensschalige natuur op aarde door
de mens.
Als ik dan "dan" hoor, doet dat veel meer pijn, als ik me
realizeer
hoe onnodig die fout is, dan die zowel fonematisch als
etymologisch foute s in de uitgang
-iseren, want die fout hoor je tenminste niet in de
gesproken taal.
Bij ongelijkheid moeten de voegwoorden van vergelijking dan
en als allebei goed gerekend worden, al is
het maar opdat even groot als mag blijven.
79.MNO-79ste Vroege Zuidoost
ZOMERVAKANTIE?
Weet je waarom de
zomervakantie
"zomervakantie" heet? ...
Omdat er dan geen 'algemeen Christelijke'
Kristianistische feestdag is die iedereen
vrijwillig moet meevieren.
64.VNO-79ste Centrale Maand
HELAAS ON(H)EERLIJKE HEINEKEN
Eerst die retentie- en andere bonusgraaiers, en nu dit ... .
(Zie
Update: The
Heineken Petersen Construction.)
Iedereen die nu nog Heineken drinkt, moet zich doodschuimen, eh,
doodschamen.
79.MNW-79ste Late Noordwest
(NOG MEER) SALARISVERHOGING VOOR WA
Geheel in tegenstelling tot wat men van mij zou verwachten stel ik
'n eenmalige
salarisverhoging voor W. A. von Amsberg van 3074,40 Zwitserse
franken voor, zodat de
familie Zur Lippe-Biesterfeld alsnog de hermelijnen mantel kan
betalen die ze in 1948 in Zwitserland heeft laten maken ('n
'nalatigheid' waarvoor ze overigens nooit op enigerlei wijze
gestraft of beboet zijn).
Over deze eenmalige verhoging hoeven ze van mij bij hoge uitzondering
dan ook geen inkomstenbelasting te betalen, gesteld natuurlijk dat aan
alle andere verplichtingen jegens de Belastingdienst is
voldaan.
68.VZW-79ste Midden-Noordwest
SLUIERS EN LUIERS
Het idee dat vrouwen sluiers moeten omdoen is het
produkt van
'n
(sub)kultuur met 'n
patologische (en
seksistische)
opvatting over erotische gevoelens en
uitdrukkingen, 'n
(sub)kultuur die de
seksuele spanning zo hoog op kan voeren dat legalistische
haantjes van de religieuze wet niet alleen vrouwelijke mensen
dwingen om sluiers, maar ook vrouwelijke geiten om luiers te dragen.
68.MNO-79ste Vroege Noordwest
EEUWIG EN PIJLSNEL VERVLOGEN
Eeuwig is de bron van het citaat.
Pijlsnel is vervlogen de vermelding ervan.
Dralend vond het zijn weg
van de eenling naar de menigte
waaronder
zhij opviel door
zhijn persoonlijkheid
—
veronderstellend dat het citaat
echt van de geciteerde is,
en niet nep.
77.LZO-79ste Late Noordoost
WAT HAAR VADER HEEFT NAGELATEN
Sylvana Simons, oprichter van de politieke partij Bij1 en eerste zwarte
fraktievoorzitter
in de Tweede Kamer, is optimistisch.
Naar eigen zeggen, legt
zhij (v/m) zhijn (m/v) hoop
'bij de toekomst, bij de komende generatie, en de generatie daarna'.
Simons zegt dat die zal opgroeien in 'n heel andere wereld, waarin o.a.
racisme,
seksisme en validisme
geen vanzelfsprekendheid meer is.
Tot dusver dus goed (so far so good): ik hoop dat zij helemaal
gelijk krijgt wat de verwerping van die
eksklusivismes betreft.
Zij slaat de plank echter volkomen mis wanneer ze benadrukt wat
haar vader heeft nagelaten.
(Zij en haar blijven bruikbaar in het kader van
voortplanting en/of seksualiteit.)
Dat is niet
'n indrukwekkende
bijdrage in het kader van een of andere studie, beroep, werk thuis,
vrijwilligerswerk of hobby, zoals 'n redelijk mens mag
verwachten, maar blijkt 'n 'hechte en vooral
gigantische familie' te zijn.
Vader Simons had namelijk niet twee kinderen, zoals Sylvana zelf heel
verantwoord heeft, maar liefst vijftien kinderen uit
meerdere relaties.
Dat is op een na het aantal achterachterkleinkinderen dat
betovergrootouders (over) zouden moeten hebben om 'n natuurlijk
evenwicht te bewaren en de verdere degradatie en
vernietiging van de natuur (en ook van de menselijke kultuur) mede te
voorkomen.
Met zulk 'n impliciete steun voor het
bevolkingseksplodisme
(explodism) heeft de rest
van de mensheid weinig of geen reden tot optimisme, toekomstige
generaties nog het allerminst.
69.MZW-79ste Midden-Noordoost
OP 'N STEENWORP AFSTAND ...
In 'n poging de Nederlanders toch vooral heel warm te krijgen en te houden
voor de viering van het Gregoriaans-Christelijke Nieuwjaar vermeldt de NOS
dat ook Amerikaans-Samoa tenslotte het nieuwe jaar heeft ingeluid.
"Amerikaans-Samoa ligt op 'n steenworp afstand van Kiribati, aan de andere
kant van de datumgrens."
Ja, lieve mensen uit het verre Oceanië, en Nederland ligt op 'n steenworp
afstand van Monaco.
69.VNO-79ste Vroege Noordoost
HET EERSTE HOMOHUWELIJK?
De vraag is niet: "In welk land vond het eerste homohuwelijk plaats?"
De vraag is: "Welk land stelde het burgerlijk huwelijk als eerste
wettelijk en gelijkelijk open voor paren van
hetzelfde geslacht, zonder de koning (m/v) en
'n mogelijke
troonopvolger (m/v) uit te sluiten (op het moment van die openstelling), en
zonder toe te staan dat 'n trouwambtenaar het in het burgerlijk huwelijk
verbinden van twee mensen van hetzelfde geslacht zou kunnen weigeren?"
72.LZW-78ste Late Zuidwest
DE RAADSEL (geslacht: mannelijk)
Het is mij
'n raadsel hoe de
mensen van de pers altijd zo zeker weten dat man X
ondergeschikte of minderjarige Y 'n zogenaamde 'dickpic' van
zijn eigen geslacht heeft toegestuurd.
Het is toch net zo goed mogelijk dat hij het veel groter gegroeide
geslacht van 'n min of meer intieme mannelijke bekende (of van
'n op het internet gevonden onbekende) heeft
gebruikt misbruikt
gebruikt?
Of is zo'n plaatje even betrouwbaar als 'n vingerafdruk?
77.MNO-78ste Midden-Zuidwest
BELEDIGDE MOSLIMS
'n Amsterdamse
vrouwelijke agent droeg 'n hoofddoek 'om
reakties te peilen'.
Zoals te verwachten, waren die reakties uiteenlopend.
Zoals misschien niet door iedereen verwacht, voelden sommige Moslims
zich beledigd, omdat de agent(e) 'n
hoofddoek droeg terwijl ze geen Moslim(a) is.
Blijkbaar willen deze Moslims niet alleen Moslim-vrouwen opleggen
'n hoofddoek te dragen, maar tegelijkertijd niet-Moslim-vrouwen
verbieden er een te dragen.
Gelukkig liepen er nog niet zulke Moslims door de straat toen mijn
moeder nog leefde en wel of geen hoofddoek droeg op momenten dat
ze dat zelf wilde en bepaalde (en dat was altijd buiten, nooit binnen).
72.LNW-78ste Vroege Zuidwest
OERMATERIE OF NIETS?
'n Gelovig
kreationist is iemand die
de konklusie niet kan akcepteren dat de mens zich uit
oermaterie heeft ontwikkeld over 'n periode
van 'slechts' 10 miljard jaar, en die in plaats daarvan gelooft
dat deze uit het niets ontstond in minder dan 10, zeg zes, dagen.
37.VNO-78ste Late Zuidoost
TWEEDELIG RESTAURANT
"Geachte gasten, dit is 'n tweedelig restaurant: voor voor
vegetariërs die graag bij het raam
zitten, achter voor vleeseters.
Ter voorbereiding op de steeds hogere temperaturen in de
toekomst door de klimaatsverandering lopen
wij nu alvast helemaal naakt rond.
Voor heeft ons bedienend personeel volop
kruishaar (niets om je voor te schamen, vinden wij), wel keurig
verzorgd; achter is elke kruishaar voor altijd ver verwijderd.
Wilt u per se bediend worden door iemand van een bepaald
geslacht, dan kunnen we 'n dergelijk verzoek alleen
honoreren in het gedeelte voor vleeseters.
Wij hopen dat u hier achter staat."
77.VZW-78ste Midden-Zuidoost
DE KLM ALS KONINKLIJKE
LAAKBAARHEIDSMAATSCHAPPIJ
Personeel van de luchtvaartmaatschappij KLM verzocht
'n vrouw ergens
anders te gaan zitten toen 'n
ortodoks-judaïstische
man weigerde naast haar plaats te nemen, 'omdat zijn geloof hem dit
verbiedt'.
Nu voert niet elk individueel personeelslid altijd het beleid goed
uit van het bedrijf waarvoor
zhij (v/m) werkt.
De KLM beweerde echter tegenover het College van de Rechten van de
Mens, dat haar medewerkers 'de zaak correct [hadden]
afgehandeld, aangezien het beleid erop gericht is escalatie
in dit soort gevallen te voorkomen'.
Dat College oordeelde heel terecht dat de KLM 'verboden onderscheid op
grond van geslacht [maakte] door geen zorg te dragen voor een
discriminatievrije omgeving'.
Moet de KLM soms zelf gevraagd worden voortaan ergens anders plaats te
nemen — in de maatschappij dan?
75.MZO-78ste Vroege Zuidoost
GEBREKKIGE BINNEN- EN BOZE BUITENWERELD
Is iemand niet geslaagd in het leven, of heeft
zhij op een of andere
manier gefaald, dan komen (te) velen aan met een van twee oplossingen
die de tekortkoming moeten verhelpen of
althans 'verklaren': (1)
'n oplossing
met alleen rechtsdraaiend azijn en (2) een met alleen
linksdraaiend azijn.
(Ik beperk me hier tot individuen die personen zijn, maar het
verhaal gaat net zo goed op voor groepen, of misschien hele
gemeenschappen.)
Bij de eerste oplossing ligt elk falen geheel aan de persoon zelf, dat wil
zeggen aan
zhijn gebrek aan ijver,
intelligentie, interesse of iets dergelijks; zeg
maar aan de 'binnenwereld' die lui, dom, ongeïnteresseerd of anderszins
zwak is of was.
Bij de tweede oplossing ligt elk falen geheel aan de
anderen (en/of aan al het andere), aan hun kilheid,
zelfzucht, geldzucht of iets dergelijks; zeg maar aan de
'buitenwereld' die hard, gemeen, onverschillig of
anderszins slecht is of was.
Ga er echter maar van uit dat zonder bewijs van het tegendeel,
zoals 'n niet door de mens veroorzaakte of te voorziene natuurramp,
elk individueel falen voor de helft aan het individu zelf ligt, en voor
de helft aan de anderen (en/of al het andere); dat het dus voor de
helft aan 'n gebrekkige binnenwereld ligt, en voor de helft
aan de boze buitenwereld.
Daar is geen azijn, noch alliteratie, voor nodig.
78.MNW-78ste Centrale Maand
PIJPEN ZONDER KLEPPEN
De titel van
'n artikel in de krant
doet me denken aan iemand die zichzelf aanbeveelt in 'n
seksadvertentie, wat
wel vragen oproept: betekent kleppen hier dan 'n klappend
geluid maken (alsof je met pijpen überhaupt 'n klappend
geluid zou kunnen maken), of heen en weer gaande bewegingen
maken (alsof je zou kunnen pijpen zonder enige heen en weer gaande
beweging te maken), of zoiets als luid en aanhoudend kwebbelen,
babbelen of onzin vertellen?
Dat laatste lijkt me het meest aannemelijke, omdat 'n man zich
toch lekker in zijn fantasie moet kunnen uitleven zonder storend dom
geklets.
Een zo'n fantasie bij
het gepijpt worden, zou zich kunnen afspelen onder in de Oostzee waar
het sperma —op zichzelf al 'n fantasie, want het is alleen maar
stuifmeel en geen zaad— helemaal vrij onder heel hoge druk kan
stromen door pijpen die, God zij dank, geen kleppen hebben.
77.VZW-78ste Late Noordwest
'N VOGEL ZONDER VEREN
'n Nieuwe
wereldbeschouwing ('levensovertuiging', 'religie' of wat het dan ook
genoemd mag worden) zonder vruchtbare en kenmerkende symboliek is
als 'n vogeltje dat uit het ei kroop, doch dat, afgezien van 'n
armzalig veertje hier en daar, maar geen volgroeide veren
krijgt: misschien wel tijdelijk levensvatbaar zal zij niet in staat
zijn ooit ver te vliegen in de loop van de menselijke geschiedenis.
78.VNW-78ste Midden-Noordwest
VRIJ NAAR JESAJA (5:20)
"Wee degenen die zeggen dat onwaar waar is en dat waar onwaar is, dat
irrelevant relevant is en relevant irrelevant, dat onneutraal neutraal
is en neutraal onneutraal.
Wee degenen die beweren dat onderwerping vrijheid is en dat vrijheid
onderwerping is."
78.VNO-78ste Vroege Noordwest
'N IMPLANTAATPRINS(ES)
Hoe gaat
'n kroonprins of
kroonprinses heten na 'n bevordering?
77.LZW-78ste Late Noordoost
'N KROONPRINS(ES)
Hoe heet
'n tandarts die je er
voortdurend op wijst dat je nu al voor je kroon moet sparen, dat je
beter 'n kroon kunt nemen, of dat 'n kroon absoluut noodzakelijk is?
77.LZW-78ste Midden-Noordoost
DE REDDERENDE ENGEL
Vroeger was de kerk gezegend met vele reddende engelen: de staat die de
religieuze feestdagen vierde en de godsdienstoorlogen voerde, de staat die
de gebouwen en de priesters (hoe ze ook mochten heten) betaalde, of, als
hij dit niet
direkt deed, dan
indirekt met allerlei vrijstellingen van belasting, de staat
die voor de
teocentristische
propaganda op de vlag, in het volkslied, op het geld, en waar maar
mogelijk zorgde, de staat die het burgerlijk huwelijk beperkte tot
dat tussen een man en een vrouw, enzovoorts,
enzovoorts.
Edoch, met de komst van mensenrechten, en nu zelfs het idee van
'n inklusieve
maatschappij, is niets van dit alles vanzelfsprekend meer.
Heden ten dage is er nog maar een redderende engel, een die nog wanhopig
probeert zoveel mogelijk in de oude orde te houden of terug te brengen.
'n Wereldoorlog tussen de kerken (hoe ze ook mogen heten) van het Ene
Heilige Boek en die van het andere heilige boek kan de mensen nog
tijdelijk naar de ene of naar de andere kerk terugdrijven, wanneer ze
gedwongen worden om partij te kiezen.
Daarna, en ook zonder zo'n verschrikkelijk konflikt, zal de laatste van
de kerks engelen ontredderd achterblijven, verbijsterd
door zoveel nadruk op normen en waarden die de kerk op 'haar'
hoogtepunt nooit gekend heeft.
72.MZW-78ste Vroege Noordoost
VEILIGHEDENDIENST
Je zou verwachten dat de Nederlandse AIVD 'n algemene
inlichtingen- en veiligheidsdienst zou zijn, en dat die
veiligheid de veiligheid van de Staat der Noordelijke
(Northern)
Nederlanden is.
Maar nee, volgens 'n geheim agent van deze dienst die 'n journalist als
informant probeerde in te lijven, gaat het echter om 'de veiligheid
van het land en het koningshuis'.
Het mag 'n wonder heten dat deze agent de veiligheid van God of Zijn
dienst niet apart noemde.
77.VZW-77ste Late Zuidwest
GEEN OPPERWEZEN
Het feit dat ik in
This Language
het persoonlijk voornaamwoord voor de eerste persoon met 'n kleine
i spel, behalve als andere woorden ook met 'n hoofdletter
geschreven worden, is het onomstotelijke bewijs dat ik geen
('hoofdletter-O') Opperwezen ben.
77.LZO-77ste Midden Zuidwest
VAN RASPOETIN NAAR POETIN
De laatste tsaar en tsarina geloofden dat de gebeden van de mysticus en,
volgens hemzelf, heilige Grigori Raspoetin hun aan bloederziekte lijdende
zoontje Aleksej (Alexei) hadden gered, de enige die de absolute macht van
de vorst later nog veilig zou kunnen stellen.
Raspoetin, ook volgens de tsaar 'n man van God, mocht zich
vervolgens bezighouden met religieuze en staatszaken, totdat hij in 1916
vermoord werd (door 'n familielid van de tsaar) en 'n jaar later de
Russische Revolutie uitbrak.
Raspoetin's Orthodox-Christelijke credo was 'Zondigen voor de verlossing'.
('n Variant van het Rooms-Katholieke idee dat de zonde wel kan, zolang
men deze maar opbiecht bij een van de priesters van de kerk.)
In die visie kan alleen iemand die oprecht berouw heeft, verlost worden;
en oprecht berouw is alleen mogelijk als je echt gezondigd hebt.
De zinnelijke manier waarop Raspoetin zijn geloof beleed, was bepaald niet
uniek in 'n land waar slechts sommigen kozen voor 'n vroom leven.
Heden ten dage zijn de machthebbers in Rusland weer even
Orthodox-Christelijk als ten tijde van de laatste tsaar.
(Alles wat 'niet traditioneel' is, en aanhang dreigt te krijgen, proberen
deze neoreaktionairen weer 'gewoon' te verbieden.)
President Poetin is nu de grootste vriend van Patriarch Kirill van Moskou,
en, mag men vrezen, omgekeerd ook.
Om het gedrag van Poetin te kunnen verklaren, moeten we ons zelfs afvragen
of Poetin misschien ook aan het zondigen is voor zijn verlossing, net
als Raspoetin destijds, al is het dan nu misschien meer op het
makrosociale politieke vlak dan op het mikrosociale seksuele vlak.
(In zijn fascistoïde vooroordelen mengt de zich "Kirill"
noemende Vladimir Goendjajev die twee zaken maar al te graag door elkaar.)
77.MZO-77ste Vroege Zuidwest
SEER QUAT
Zeg niet "groter dan mij", en al helemaal niet "groter als mij"; of
schrijf niet "aktie", en al helemaal niet "tee", want dan worden de
zelfbehaaglijke hoeders van het Nederlands taalerfgoed seer quat ende
boosaerdich!
71.MZW-77ste Late Zuidoost
HOE ZIJ HUN MENSELIJKHEID OPOFFEREN
Sommigen beweren dat 'wij' —wie zijn wij?— 'onze'
menselijkheid opofferen aan
ekonomie en technologie
(eventueel vergezeld van afgrijselijke beelden, zoals van hoogbouw uit
de grond stampende hijskranen of van
'n alleen overgebleven
boom in 'n platgekapt deel van het Amazonegebied).
Zij wijzen er heel terecht, maar al even weinig origineel, op dat 'de
wetenschap ons niet vertellen kan wat goed of slecht is'.
Al even voorspelbaar volgt dan later in hun kultuurkritiek dat 'het
geloof' oftewel religie dat wel zou kunnen.
Neem je echter de geschriften van die religies serieus, en de historische
wandaden, en de verwerpelijke attitudes van de leiders en volgelingen van
die religies door de eeuwen en millenniums heen, dan kom je er al gauw
achter dat religie ons nog veel minder eenduidig kan vertellen wat goed
of slecht is.
Dat wil zeggen in inhoudelijke bewoordingen, niet in termen van het soort
dat tautologisch waar is, zoals 'Gij(, man,) zult niet moorden' of 'Stelen
is fout'.
Het is inderdaad erg als mensen hun menselijkheid opofferen aan ekonomie
en technologie, maar het is even erg, en bij tijd en wijle veel erger,
als zij hun menselijkheid, zelfs medemenselijkheid, opofferen
aan religie.
77.LNO-77ste Midden-Zuidoost
GREENPEACE VEEL TE DRUK
Vraag Greenpeace wat ze vinden van de rol van de menselijke overbevolking
bij de teloorgang van de natuur op aarde en ze antwoorden: "We zijn veel
te druk om de wereld te redden."
Ja, als je dweilt met de kraan steeds wijder open, blijf je wel druk.
73.VNW-77ste Vroege Zuidoost
VRIJ(BLIJVEND) KIEZEN
BIJ MILIEU CENTRAAL
Vraag Milieu Centraal wat ze vinden van de rol van de menselijke
overbevolking bij de teloorgang van de natuur op aarde en ze
antwoorden:
"Mensen zijn gewoon vrij om te kiezen of ze wel of geen kinderen nemen."
Ja, en of ze twee of twintig kinderen nemen, maakt vanuit het oogpunt
van milieu of duurzaamheid zeker ook niets uit.
En ze zijn natuurlijk niet minder vrij om zich over hun eigen
CO2-uitstoot wel of niet te bekommeren.
(Praktisch advies: Ga 's op de fiets als je de laatste van je tien
kinderen naar de crèche brengt.)
73.VNW-77ste Centrale Maand
'N OVERWEGBOOM
Wat noem je
'n boom waaronder elke
dag twee mensen bij elkaar komen die heel goed met elkaar overweg kunnen?
77.LNO-77ste Late Noordwest
AFREKENINGSAKTIVISME BOUWT NIETS OP
'n Nieuwe
kultuur houdt
altijd 'n vervanging in van 'n oude, maar dat hoeft geen totale
vervanging te zijn, en al helemaal niet 'n totale verwoesting.
'n Inhoudeijk nieuwe kultuur komt in de eerste plaats met nieuwe normen
en/of waarden, nieuwe ideeën en symbolen, en pas in de tweede plaats met
van alles wat in de praktijk leuk en/of nuttig kan blijken.
Toch steunt 'n nieuwe kultuur om bekend en aanvaard te worden, en
voor zijn stichting, zwaar op kreatief en konstruktief
aktivisme, want alles blijft alleen maar bij het oude (goed of slecht,
juist of verkeerd) waar mensen gelaten het nagelatene laten zoals
het is, uit onwetendheid, desinteresse of pure laksheid.
Destruktief afrekeningsaktivisme (dat 'n
bijprodukt van konstruktief aktivisme kan
zijn) bouwt echter op zich niets op.
Tenzij de kultuur waarmee 'afgerekend' moet worden op opdringerige wijze in
de weg staat, en blijft staan, is het de vraag of dit soort aktivisme op
integere wijze de fouten uit het verleden zal weten te
kompenseren.
(Ik gebruik hier afreken- of
afrekeningsaktivisme voor wat in This Language
"cancel culture" of "call-out culture" wordt genoemd.
Deze term dekt in de praktijk voor 'n belangrijk deel dezelfde
lading, en bovendien allitereert het ook nog eens.
Alleen is de alliteratie in cancel culture veel sterker, omdat het
daar gaat om twee lettergrepen met 'n hoofdklemtoon en maar een
onbeklemtoonde lettergreep ertussen, terwijl af- in
afrekenings- wel 'n hoofdklemtoon heeft, maar akt-
in aktivisme slechts 'n bijklemtoon, met daartussen nog eens twee
of drie andere lettergrepen.)
75.LZW-77ste Midden-Noordwest
GIJ, MAN, ZULT NIET VERKEERD VERTALEN
Ik wist al dat er in het oorspronkelijk Hebreeuws helemaal
niet (in de Torah) staat Gij zult niet doden of
doodslaan maar Gij zult niet moorden, wat je de
mogelijkheid geeft talloze soorten van doden wel goed te
keuren, waaronder het doden van mensen die niet tot jouw stam behoren
of niet in jouw god geloven, m.i.v. totaal onschuldige kinderen.
Nu komt daar al weer iets bij: het Hebreeuws toont 'n
werkwoordsvorm die uitsluitend gebruikt wordt als
je 'n man aanspreekt.
Op dit moment is de enig juiste vertaling dus: Gij, man, zult niet
moorden.
Wat volgt?
76.VZW-77ste Vroege Noordwest
DE ANGST DER RELIGIEUZE KRITIKOFOBEN (2)
In de term
Kritikofobie wordt
fobie nu weer eens in de korrekte betekenis van het woord
gebruikt, waarin het verwijst naar
'n vrees of
angst, iets wat op zichzelf heel wat anders is dan 'n
haatgevoel, laat staan 'n verwerpelijke
teorie of praktijk.
Naast 'Islamofobie' is 'homofobie' ook zo'n woord dat vaak gebruikt wordt
op 'n manier die totaal de lading niet dekt, want het zou in de eerste
plaats moeten slaan op 'n vrees voor eigen erotisch kontakt met
geslachtsgenoten, en in de tweede plaats pas eventueel voor de
homoseksualiteit van
anderen; maar nog steeds als 'n probleem van de homofoob zelf.
Om het label 'homofoob' te plakken op 'n heteroseksist die mensen die niet
uitsluitend hetero zijn kwetst, verwondt of doodt, slaat de plank op
flagrante wijze mis, want indien zo'n figuur inderdaad voldoende kracht
of invloed bezit en homo- of biseksuelen haat toedraagt zonder bang voor
ze te zijn —zoals waarschijnlijk in de meeste gevallen— is hij
of zij in de eerste plaats 'n sociaal probleem van alle mensen die niet
uitsluitend heteroseksueel zijn, hoewel ook 'n maatschappelijk
probleem van allen die niet van pesten en misdadig geweld gediend zijn,
ongeacht wie het treft.
Daarnaast kan 'n hetero seksist uiteraard heel goed homofoob
zijn en heeft hij of zij daarom zelf ook 'n mentaal of psychisch
probleem indien die vrees in de weg staat van wat deze mens eigenlijk
wenst of zou willen doen of hebben, of zou willen kunnen doen of hebben.
Maar vrees is geen morele fout; uit haat anderen kwetsen, verwonden of
doden bepaald wel.
75.LZW-77ste Late Noordoost
DE ANGST DER RELIGIEUZE KRITIKOFOBEN (1)
Kritiek is
'n vorm van vrije
meningsuiting die mogelijk moet zijn, maar, zoals met zoveel andere
aktiviteiten in het leven
waar de tijdruimte met anderen gedeeld moet worden, niet
noodzakelijkerwijs op elk tijdstip op elke bepaalde plaats.
Volgens sommige mensen mag je, zelfs als de tijd en plaats niet
ongeschikt is, overal kritiek op hebben en uitoefenen
—niet zomaar ongefundeerde gevoelens natuurlijk— ook op
politieke en andere niet-religieuze ideologieën —het liefst
opbouwend, natuurlijk— behalve op religies, d.w.z. religieuze
wereldbeschouwelijke ideologieën.
(De gedachte hierachter kan zijn dat religie in iemands leven zoveel
belangrijker is dan 'n politieke ideologie, maar als dat zo is, dan werkt
het in beide richtingen: niet alleen haar positieve, ook haar feitelijke
of mogelijke negatieve invloed heeft zoveel meer aandacht nodig.)
'n Voorbeeld is de situatie waarin je alles, behalve de Islam, mag
bekritizeren, in welk geval sommige Moslims, maar ook niet-Moslims, al
heel gauw het scheldwoord Islamofoob gebruiken.
Deze term is niet geheel onterecht, of zelfs geheel terecht, indien
iemand
eksklusief voor de
Islam bang is om redenen die evenzeer (kunnen) gelden voor het judaisme
en het kristianisme, de voorgangers en verwanten van de Islam.
(Mocht iemand tegelijk 'judeofoob', christianofoob en
islamofoob zijn, dan is geen van deze drie termen afzonderlijk op
zijn plaats, althans indien judeofoob moet verwijzen naar
'judaismofobie', 'n irrationele angst voor de judaistische
godsdienst.)
Het is echter 'n geheel ander verhaal als kritiek op de Islam en misschien
Islamhaat verward wordt met gebrek aan respekt voor Moslims of, erger
nog, haat jegens Moslims als persoon of medeburger, alsof kritiek op
het kommunisme/ kapitalisme automatisch 'n gebrek aan respekt voor
kommunisten/ kapitalisten als persoon of medeburger zou zijn.
De vrees die ten grondslag ligt aan 'n laffe
zelfimmunizatiestrategie waarbij men zelfs geen rationele
kritiek duldt op de
teorie die men heeft of
op de godsdienstige of niet-godsdienstige leer die men volgt of
aanhangt, is wat ik "kritikofobie" zou willen noemen.
Gaat het om het afschermen van religie in het algemeen van kritiek, dan
is het religieuze kritikofobie; indien het vooral de
ongelijkwaardige positie van medeburgers met 'n andere of geen
religie betreft, dan religionistische kritikofobie.
Zo zou ondermeer de Islamistische of, algemener, de Abrahamitische
kritikofobie onderscheiden kunnen worden.
(Als ze deze spelling beangstigend vinden, mogen traditionalistische
kritikofoben hun toestand, niet erg konsekwent, aanduiden als
'criticofobie' of zelfs, heel consequent, als 'criticophobie'.)
75.LZW-77ste Midden-Noordoost
GEEN RIBBEN VAN GEHELE GETALLEN
In de traditionele rekenkunde wordt de portie denigrerend "breuk"
genoemd, en zij is geschapen door 'n Opperwezen uit de ribben van twee
gehele getallen.
In de nieuwe rekenkunde zal de portie 'n getal op zichzelf zijn, met
'n naam en formulaire definitie voor elk individu die niet afgeleid zijn
van die van gehele getallen, net zoals gehele getallen namen en formulaire
definities hebben die niet afgeleid zijn van die voor porties.
76.LZO-77ste Vroege Noordoost
EXCL., EXCL., ENZ.
Net zoals
Wilhelmina de Koude is haar
achterkleinzoon ook nog steeds Wij Willem-Alexander, bij de gratie
Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau,
exclusivisme, exclusivisme, enzovoorts.
76.LZO-76ste Late Zuidwest
PAUSELIJKE WETENSCHAPPERS
Het alumni-magazine Leidraad is er trots op dat Ewine van Dishoeck,
hoogleraar molekulaire astrofysica, is benoemd tot lid van de
Pauselijke Academie van Wetenschappen (net als Rutherford,
Planck, Bohr en Schrödinger ooit).
Deze trots moet er blijk van geven hoe het blad van de Universiteit Leiden
zich inzet voor onafhankelijke wetenschap, en ook voor het vergeten van de
antiwetenschappelijke attitude en moorddadige geschiedenis
van het pausdom en zijn wereldbeschouwelijke ideologie.
Bij het artikel (met foto van de gelukkige) staat overigens niet of de
benoeming plaats vond voor of na het heilig verklaren van de nooit
gemartelde Zus-of-Zo (mede) voor het verrichten van minstens twee
wonderen.
76.VZW-76ste Midden Zuidwest
OVERBEVOLKING EN BIJDRAGE
Iemand die in de diskussie over de menselijke wereldbevolking er de
nadruk op legt dat zij of hij zelf geen kinderen heeft (of maar een)
draagt niets bij aan de overbevolking, maar ook niets aan de
(toekomstige) oplossing van het probleem.
(Iemand met twee kinderen aan het einde van zijn of haar leven 'draagt
ook niets bij' aan de wereldoverbevolking, maar wel aan de oplossing van
het probleem door 'n voorbeeld te stellen van het gemiddelde aantal
kinderen dat voor die oplossing nodig en genoeg is.)
76.MZO-76ste Vroege Zuidwest
MEISJES EN VOETBALLERS
In het Nederlands vinden velen het normaal om 'n jonge vrouw van 'n
jaar of 16 of ouder nog 'n meisje te noemen, terwijl ze 'n jongetje
vanaf 11 jaar al 'n "voetballer" noemen.
(Dit blijkt uit de beschrijving van de Thaise voetballertjes die in 'n
grot vast kwamen te zitten, waarschijnlijk alleen maar omdat ze niet
konden zwemmen: die voetballertjes heetten "voetballers".)
73.MZO-76ste Late Zuidoost
DAT OF WAT?
Of het betrekkelijk voornaamwoord dat of wat is bij
het-woorden kan afhangen van de omstandigheden.
Als ik zo gekscherend mag zijn, zeg ik dat het Het
taalkundeboek dat ik wel bestudeerd heb is, maar Het
taalkundeboek wat ik niet bestudeerd heb.
Vroeger was het altijd iets wat en het boek dat, in het
Engels something that en the book which/that, zeker in
taalkundeboeken.
Tegenwoordig struikel je overal over dat boek 'wat' op de vloer ligt, en
in het Engels zie je something which toch ook vaak.
In plaats van deze wat en which helemaal fout te noemen, of
juist even goed als dat en that, zou je kunnen zeggen dat het
eerste goed mogelijk is bij informeel taalgebruik, maar dat het
laatste zorgvuldiger is, en daarom beter in formele teksten.
75.MZW-76ste Midden-Zuidoost
AL 50 JAAR ...
Voor de gebruikers van het tientallig stelsel is 100, het nummer
'honderd',
'n getal met
eksponentiële
signifikantie; en 50
een met
semi-eksponentiële signifikantie.
Het is in kringen van tienvingerige fetisjisten dan ook volkomen
normaal om erop te wijzen dat twee mensen die 'n onvoorwaardelijke liefde
voor elkaar koesteren al vijftig —'n volslagen arbitrair getal in
het binaire supersysteem— jaar samen televisie kijken of
gekeken hebben.
De bedoeling is dan dat de nadruk ligt op die 50 jaren, en niet op dat
televisie kijken en op de konsumptiemaatschappij waar het 'n onderdeel
vanuit maakt.
Had er gestaan dat ze al vijftig jaar 'n (niet-kommerciële) seksuele
relatie met elkaar hebben, dan was het nog iets geweest wat gedeeltelijk
'n produktieve, gedeeltelijk 'n konsumptieve bezigheid is, ook al zijn de
beide kanten van zo'n relatie lang niet altijd gelijk verdeeld.
Toch is dat tenminste nog iets, want over vijftig jaar samen iets nuttigs
produceren, laat staan samen met iets kreatiefs bezig zijn, hoeven we
het met televisiekijken in het brandpunt natuurlijk al helemaal niet
te hebben.
76.MNO-76ste Vroege Zuidoost
MONARCHISTISCH OPPORTUNISME
Monarchisten in de Noordelijke
(Northern)
Nederlanden geven openlijk toe over
'n
'opportuniteitsbeginsel' te beschikken.
Deze contradictio in terminis fungeert als hermelijnen dekmantel voor hun
in dezen totaal gebrek aan
(demokratische)
beginselen.
Het komt er op neer dat de monarchistische elite (kroon en cronies tezamen)
elk juridisch principe aan haar laars mag lappen om aan de macht te
blijven en/of haar privileges voor altijd te behouden.
Het Orangistische motto Je maintiendrai (Ik zal handhaven)
in het wapen van Nederland krijgt zo wel 'n heel wrange bijsmaak.
Niet alleen is niet iedereen gelijk voor de wet van het Koninkrijk, waar de
koning formeel onschendbaar is, maar hoeven de naaste familieleden van de
monarch in de praktijk ook nooit strafrechterlijk vervolgd te worden voor
iets wat er werkelijk toe doet.
70.VNO-76ste Centrale Maand
NTWO
De afkorting nTWO of NTWO staat voor na den
tweeden wereldoorlog voor de eerste paar jaar na die oorlog en
voor na de Tweede Wereldoorlog voor de vele jaren daarna, maar
hopelijk niet voor eeuwig, want het is wel de bedoeling dat deze
jaartelling afgesloten wordt met de komst van
'n
Inklusief Tijdperk.
76.MNW-76ste Late Noordwest
NOG STEEDS NIET UIT DE KAST
Johan Derksen van Veronica Inside zegt op 'n totaal verkeerd moment
dat homo's er tegen moeten kunnen dat er grappen over ze worden gemaakt.
(En ook dat Joden tegen 'n grapje moeten kunnen als voetbalsupporters
zingen "Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas"?)
Het verschil tussen het soort grap die leden van 'n groep ook over hun
eigen groep zouden kunnen maken en de kwetsende massale en/of steeds weer
terugkerende verbale agressie van haatkritters ontgaat hem blijkbaar.
Nou, hier is dan 'n leuke grap voor Derksen zelf:
"Wist je dat Derksen nog steeds niet uit de kast is?
Hij is namelijk al vele jaren stiekem erelid van de Vereniging voor
Voetbal en Debilisering!"
73.LZW-76ste Midden Noordwest
KONINKLIJK SCHOOTHONDJE SCHIET TE KORT
De familie Von Amsberg-Zorreguieta gaat met 'n Nederlands
staatsvliegtuig ("het regeringsvliegtuig" genoemd) op vakantie
in Griekenland, terwijl 'alle' andere Nederlanders i.v.m. het corona-virus
gevraagd wordt zoveel mogelijk thuis te blijven, minstens vier weken lang.
Premier Rutte, al tien jaar lang het koninklijk schoothondje van de
familie Von Amsberg-Zur Lippe-Biesterfeld, wist ervan, maar welk
schoothondje verbiedt nu zijn baas om op vakantie te gaan?
Het is hoogstens sneu dat je zelf niet mee mag.
75.VZW-76ste Vroege Noordwest
DE HAMVRAAG LEIDTHIJOFLEIDTHIJ?
Er is
'n knuppel in het
hoenderhok der Kerstmis-vierende kalkoenen gegooid.
Hij is namelijk weer terug in de nieuwe Bijbel-vertaling, d.w.z. met 'n
eerbiedskapitaal op elke plek in de zin.
In het jaar 2004 van de
Kristianistische
Jaartelling was er nog zo bewust gekozen voor 'een zo inclusief
(sic) mogelijke vertaling', waarin 'de Heer' nog bleef, maar 'hij'
'n kleine letter kreeg.
Een graantje minder van de Bijbel's schaamteloze
eksklusivisme
(exclusivism)
en de in dit geval vrouwelijke kalkoenen hadden al iets van "inklusief"
gejubeld.
En verdomme
krisis nu moeten ze dat ene graantje ook al weer inleveren, lang
voordat het weer Kerstmis is.
Herinner jij je ook nog dat kaartje dat vroeger in auto's voor de neus
van de bijrijder hing, of geplakt was, met die grappige als een
woord geschreven vraag Rijjijofrijik?
Dat jij en dat ik waren, en zijn nog steeds, echte
persoonlijke voornaamwoorden die op een persoon met 'n manlijk of 'n
vrouwelijk lichaam betrekking kunnen hebben, en op alles daartussenin.
In de kontekst van het autorijden is sekse totaal irrelevant, wat ze
daar in 'n zwaar-Islamitisch land zoals Saoedi-Arabië ook van mogen
brouwen.
Gaat het echter om het scheppen en leiden van het heelal dan is dat in
alle onvervalst Abrahamitische ideologieën
(ideologies)
'n absolute
herenzaak; 'n
Herezaak, om
precies te zijn.
In dit opzicht rijke talen hebben 'n persoonlijk, 'n manlijk en 'n
vrouwelijk voornaamwoord voor de derde mens, maar traditioneel meer
armoedige (en in dit opzicht seksueel-irrelevantistische) talen zoals het
Nederlands en Engels hebben van oudsher geen voornaamwoord voor de
derde persoon, alleen maar een voor de man en een voor de vrouw die de
rol van derde mens speelt.
Veel vertalers voelen zich dus gedwongen om te kiezen tussen
hij/zijn en zij/haar, terecht of onterecht.
Desondanks bestaat de vraag Leidt hij of leidt zij? in de
Abraham-religies helemaal niet, wat op zichzelf volkomen verdedigbaar had
kunnen zijn, ware het niet dat geslacht wel overal te pas en te onpas als
superrelevant gepresenteerd wordt, en de invulling daarvan bovendien
super-asymmetrisch is.
Het is in deze wereldbeschouwingen meer van hij leidt en
zij lijdt.
De Kerstmis-vierende kalkoenen komen dan ook niet aan met die
vraag, zelfs niet met de vraag Leiden zowel hij als zij?
Nee, de Hamvraag van deze Nederlandstalige
bijrijd(st)ers van het Christendom is
Leidt Hij of leidt hij?
76.MNO-76ste Late Noordoost
KENNIS VAN HET VERLEDEN
Wat heeft men aan kennis van het verleden, als men de feiten uit het
heden niet kent, voor het begrijpen waarvan die kennis van het
verleden onontbeerlijk zou zijn.
25.VNO-76ste Midden Noordoost
ROEM
Roem zelf is niets om naar te streven.
Streef je er toch naar, laat het dan de gemiddelde roem van alle
personen zijn.
ca 30 nTWO-76ste Vroege Noordoost
Elke vier jaar
Aantekeningen van de Maand