In this box you will find the usually shorter
version of the note as it appeared in the text trailer
of the Main Document in the month concerned.
It is presented with both left- and
right-alinement*.
The paragraph below the box contains the full,
usually longer, version of the same note.
It is presented without attempting to
achieve a complete right-alinement* for any
screen, window or frame wide enough to
accommodate any two successive words or
orthographical syllables in the text on one line.
(Such a text justification can only be
accomplished correctly by means of soft or 'shy'
hyphens which may make possible search terms
impossible to find.)
where there are
spelling variants priority will be given to the
phonematic and morphematic
principles over the etymological
principle
De etymoloog klimt beroepshalve omlaag, maar 'n
betrouwbare etymoloog zal niet op 'n willekeurig
punt stoppen.
Zhij zal langs de klimax omlaag blijven klimmen.
De etymoloog klimt beroepshalve omlaag, maar 'n betrouwbare
etymoloog zal niet gemakshalve op 'n willekeurig punt stoppen.
Zhij zal langs de klimax omlaag blijven klimmen, zelfs al zou zhij
zo nooit vaste grond onder zhijn voeten bereiken.
45.MNO-80ste Midden-Noordoost
Is
80 eigenlijk interessant?
Wat telt in het 'decimaal-tientallige' stelsel is dat
80 = 8*10, en dat andere getallen tussen 71 en
89 niet even interessant zijn.
In het 'mikro-makrobinaire' stelsel is het dat 80 = 5*16,
en dat andere getallen tussen 65 en 95 niet even
interessant zijn.
De waarde van 'n dergelijke interesse hangt af van
de reden waarom het onderhavige getalstelsel
gebruikt wordt.
Zolang 80 niet meer aandacht verdient dan 79, 81 of enig ander getal,
geheel getal of natuurlijk getal, is 80 eenvoudigweg gelijk
aan 79+1 en aan 81-1 op het nulde iteratienivo,
het nivo van optellen en aftrekken (waar we niets herhalen).
Ook op het eerste iteratienivo, dat van
vermenigvuldigen en delen, is 80 gewoonweg 1*80, 2*40, 4*20, 5*16
of 8*10 en omgekeerd, terwijl 80 (in tegenstelling tot
4, 8 en 16) geen rol speelt op enig hoger nivo van iteratie.
Als 80
'n aandacht wekt waar
geen onafhankelijke inhoudelijke reden voor is,
dan is dat omdat men denkt of voelt dat 80 in zekere zin 'numeriek
signifikant' is.
Wat telt in het decimaal-tientallige dubbelsysteem (met de grondtallen
⅒ en 10) is dat 80 = 8*10 is, 'n veelvoud van 10,
ofschoon geen biezonder veelvoud.
(Dat is ook waarom tienvingerige fetisjisten het altijd zullen blijven
schrijven met 'n 0 op het eind.)
Niettemin geeft het feit dat 80 = 5*16 het getal 80 hetzelfde type
numerieke signifikantie in het
'mikro-makrobinaire'
systeem, 'n super-getalsysteem gebaseerd op het
grondtallenpaar ½-2 en op de kwadraten (van
kwadraten (van kwadraten ...)) daarvan, waaronder ¹⁄₁₆ en 16.
(Tientallige kortzichtigen noemen ¹⁄₁₆ 'n "custom fraction",
of zoiets als 'n "maatbreuk"!)
Vanuit het gezichtspunt van numerieke signifikantie trekt
80 meer aandacht dan 71 tot 79 en dan 81 to 89 in het grondtal- of
'radix'-10-stelsel,
maar niet meer dan 70 en 90.
In het radix-16-stelsel trekt 80 echter meer aandacht dan 65 tot 79
en dan 81 tot 95, maar niet meer dan 64 en 96.
(Trouwens, 64 is wel 4*16, maar interessanter is
dat het gelijk is aan 4^3 en 2^6.
Toch is het daarmee nog steeds niet zo interessant als de kwadraten
van kwadraten 16, dat gelijk is aan 4^2, en 256, dat gelijk is aan 16^2.)
Of het getal 80 de extra aandacht die het opwekt ook verdient,
hangt uiteindelijk af van de kwaliteit van de
argumenten waarmee de radix of radices van het
(super)getalsysteem gekozen zijn of —belangrijker
nog— worden.