De tijd begint te dringen, en ik moet mij nu gaan voorbereiden op het
Reetproces. Toch kan ik de gedachte niet van mij afzetten dat er
'n zekere
gelijkenis bestaat tussen het komende Reetproces en het Ezelproces dat
ongeveer 37 jaar geleden plaatsvond. Omdat Hubert Roth zelf toen nog niet
geboren was, zal ik eerst vertellen waar dat proces destijds over ging.
Het Ezelproces
Het proces draaide om het boek van Gerard Kornelis van het Reve, alias
Gerard Reve, getiteld "Nader tot U" en gepubliceerd 21 jaar na de Tweede
Wereldoorlog.
In dat brievenboek komt de volgende passage voor:
En God Zelf zou bij mij langs komen in de gedaante van een éénjarige,
muisgrijze Ezel ... 'Mijn Heer en mijn God! ... Ik houd zo verschrikkelijk
veel van U,' zou ik proberen te zeggen, [en ik zou] Hem beginnen te kussen
en naar binnen trekken, en [ik zou] Hem drie keer achter elkaar langdurig
in Zijn Geheime Opening bezitten ...
Om het
schokeffekt
bij Reet en zijn achterban te
maksimalizeren, voeg ik
nog 'n recent Zuid-Afrikaans kommentaar op Reves schrijven toe, zonder de
oorspronkelijke spelling te wijzigen. Het artikel waar het uit komt is van
Etienne Britz en heet "'Waar hebben wij het aan verdiend?'’n Beskouing van
vier gedigte van Gerard Reve".
Voor degenen die er geen onoverkomelijk reaktionaire sentimenten over
spelling op na houden, is het te vinden in het Tydskrif vir
Nederlands & Afrikaans (Junie 2000):
In Reve se persoonlike religieuse mitologie -- of religieuse mitologie soos
dit altans tot uitdrukking kom in sy literêre werk -- word God soms
voorgestel as ’n nederige, lydende God met wie die skrywer hom intiem
identifiseer, so intiem dat ’n verbeelde kommunie die vorm van anale omgang
kan aanneem.
Het hoeft niemand te verwonderen dat met name de Staatkundig Gereformeerde
Partij (SGP) ernstig aangedaan was door het feit dat Reve haar God voorstelde
als 'n ezel met 'n allesbehalve onneembare reet. De schrijver van Nader
tot U werd aangeklaagd wegens smalende godslastering door de Heer Van
Dis van die partij, hetzelfde seksistische en religionistische lichaam dat
Minister Zalm van Financiën nu nog zo nodig moet bevredigen door middel
van 'n
euromuntstuk met GOD ZIJ MET ONS
erop. Er volgde 'n slepend proces ('het Ezelproces') waarin Reve
uiteindelijk door de Hoge Raad der Nederlanden van alle aanklachten werd
vrijgesproken. De Protestanten verloren het proces en Reve werd, met die o
zo aanlokkelijke zijde van zijn eigen God voor ogen, alsmaar
Katolieker.
Het Reetproces
Het kardinale verschil tussen de zaak van de Protestanten versus Reve toen
en mijn zaak nu is dat het toen ging om 'n reet van 'n ezel en nu
--het leven zit vol mysteriën-- om 'n ezel van 'n
reet. Reet (en mede-Retecoolers) beging immers de stommiteit om 'n foto van
'n webpagina of uit 'n folder te halen en die foto vervolgens te misbruiken
voor 'n kleptomontage ten behoeve van 'n zo groot mogelijk publiek zonder
ook maar even de moeite te nemen om na te gaan wie er op die gestolen foto
stonden en of de betreffende personen nog leefden. Voordat er bij Reets
achterban de illusie ontstaat dat ze deze zaak, net als Reve in het
verleden, wel zullen winnen, moet ik die achterban toch even uit de droom
helpen. Gerard Reve gebruikte destijds namelijk geen foto van God om die te
gaan 'fotofucken', laat staan 'fotorepen', en al helemaal geen foto die
eigendom was van de Heer Van Dis met zijn Vader erop.
Niettemin loop ik het gevaar als ik Reet voor de rechter sleep dat
Retecoolers mij zullen vergelijken met de SGP die Reve voor de rechter
sleepte voor iets wat zij als belediging zag. Wanneer sommige Retecoolers
mij al niet 'n verwantschap met de kleinere Christelijke partijen toedichten
wegens mijn gebruik van woorden als moreel en norm en
waarde, dan zeker 'n verwantschap met het CDA. Zijn het niet juist
de Kristelijke en Christelijke partijen die de moraal en normen en waarden,
dan wel waarden en normen, zo hoog in het vaandel hebben staan? Ik moet
degenen die dit suggereren, mededelen dat mijn toestand aanzienlijk
erger is: ik had het namelijk al heel lang voor Premier Balkenende over
'normen en waarden', om idiomatische redenen in die volgorde. (Voor 'n
bewijs zie bijvoorbeeld
De normen en waarden van
spellingssystemen van 21 jaar geleden.) Ik geloof niet alleen in
normen en waarden, maar zelfs in het primaat van normen en waarden
over al of niet goddelijke autoriteiten, in enkel- of meervoud, zowel waar
het de taal als waar het de werkelijkheid betreft. Dat is wel even 'n
fundamenteel verschil met de formele ideologie van Kristianistische
partijen!
'n Ander belangrijk verschil betreft de inhoud van die normen en
waarden. Bij mij gaat het niet om een of andere seksueel-eksklusivistische
en erotiekvijandige moraal, maar allereerst om 'n erkenning van personen
als (mede)personen. Die erkenning houdt in dat personen er in vrijheid en
gelijkheid hun eigen politieke en wereldbeschouwelijke opvattingen op na
mogen houden, zonder dat ze meteen op 'n kwasi-moedige serieuze manier of
op 'n kwasi-grappige laffe manier bedreigd worden met opsluiten, of erger
nog afmaken. Die erkenning houdt eveneens in dat personen niet bestolen
mogen worden van wat moreel gesproken hun materiële of ideële
eigendom is; dat ze niet hoeven toe te staan dat daar door elke
willekeurige ander gebruik van gemaakt wordt, laat staan misbruik, om hun
eigen reputatie of die van hun naasten te schaden. Ik denk dan vooral aan
de waarde die persoonschap voor mij heeft.
Er is tussen mij en Hubert Roth 'n konflikt gerezen, niet omdat Roth, in de
gedaante van Reet, begonnen is om TRINPsite af te kraken, wat zijn goed
recht is, maar er toe overging 'n poging tot karaktermoord, 'n moord op
mijn persoon, te plegen. Dat konflikt is pas echt ernstig geworden toen
Reet en groepsgenoten mijn ouders gingen misbruiken in 'n poging tot
verdere en als definitief bedoelde karaktermoord. Op 'n voorstel van mijn
kant om het konflikt in de minne te regelen, is Hubert Roth niet ingegaan;
dat wil zeggen, Reet heeft alleen het allerminste gedaan om zich juridisch
proberen in te dekken. Het vredesvoorstel is verworpen en daarmee is de
tijd gekomen voor verdergaande maatregelen.
Velen van mijn tegenstanders ergeren zich aan mijn krachtige K
--"Zie hoe oprecht hij is!"-- en zouden mij graag
zien overgaan op 'n capitulerende C --"Zie 'm
buigen!"--. Maar voor het met smadelijke beelden en
fascistengrappen bezoedelen van de reputatie van zijn overleden ouders zal
Machiel Vincent van Mechelen-de Bie liever sterven dan buigen! Niet dat ik
graag voor 'n persoonlijke zaak sterf; ik sterf veel liever voor 'n
bovenpersoonlijke zaak. Er is echter een persoonlijke zaak die boven
alle andere uitstijgt, en dat zijn mijn ouders. Retecool-surfers hadden
het kunnen weten, want juist daarom staan die foto's van mijn ouders
en van
hun schilderijen en die
gedichten van mijn moeder op mijn
privéwebterrein. Mijn ouders zijn degenen die voor 'n milieu zorgden
dat mij als kind voedde in materiële zin, weinig doch voldoende; en 'n
milieu dat mij als kind voedde in ideële zin, meer dan voldoende, met
architektuur, beeldende kunst, literatuur en 'n kennis en gevoel voor wat
in het algemeen van waarde is. Aan mijn ouders heb ik zowel mijn
biologisch, dat wil zeggen natuurlijk, bestaan als mijn persoonlijk, dat
wil zeggen kultuurlijk, bestaan te danken. Daarom valt er met hen niet
straffeloos te spotten en niet straffeloos te smaden, gegeven het feit dat
zij geen spot en smaad over zichzelf afgeroepen hebben. Degenen die
sensatie zoeken in het kafveld mogen in het licht van deze wetenschap
gerust van "oorlog" spreken.
Nu zullen de militaire deskundigen die dit meelezen wel weer wat meer
getallen willen zien, zodat zij daar hun allernieuwste wiskundige modellen
op los kunnen laten en de ingewikkelde berekeningen kunnen laten uitvoeren
door de duurste en grootste Engelstalige
computers die
er op dit moment bestaan.
Deze deskundigen laat ik weten, op de uitdrukkelijke voorwaarde
dat zij deze informatie strikt geheim zullen houden en dat zij de kosten
van het onderzoek niet op mij zullen afwentelen, dat het materieel
aan de kant van Retecool bestaat uit 7,500 BMW's (schattingen variëren van
een tot vijftienduizend) en aan de kant van MVVM uit 1 fiets. Het aantal
soldaten aan de kant van Retecool bedraagt 15,000 (vijftienduizend); het
aantal soldaten aan de kant van MVVM is 1 (een).
De Slag in het Kafveld kan beginnen.
59.ZMJ.19
[Naar vervolgonderdeel 9]
|