VOOR 'N EURO(PA)
VRIJ VAN STAATSRELIGIONISME FOR A EURO(PE)
FREE FROM STATE RELIGIONISM
Degenen die dachten dat de Europese grondwet wel van God en Gristendom
verschoond zou blijven, moeten toch maar eens zorgvuldig kennis nemen van
'n artikel in de International Humanist News van 'februari
2005'.* Het is getiteld "For A Europe Free From Religious
Domination" en de kern ervan is:
Those who thought that the European constitution was going to be saved from
God and hegemonic Christianism ought to take careful note of an article in
the 'February 2005' issue of International Humanist News. It is entitled
"For A Europe Free From Religious Domination" and its gist is:
[T]he proposed [European] Constitution ... incorporates ... Article 52, the
intention of which is to guarantee excessive religious privileges and to
confirm the power of the churches in EU institutions ... [T]hose who have
the interests of secularism at heart are called upon to oppose this
institutionalisation of church power, the object of which is to legitimise,
perpetuate and even increase the anti-democratic privileges of churches and
faith groups throughout the EU. If such a provision were to be adopted, no
people, no nation, no State in Europe could ever successfully challenge
state religions, church-state agreements, blasphemy laws and the church
taxes that already exist in a great many member countries or are proposed
in future.
Door zijn kerkelijke bevooroordeeldheid is het gewraakte artikel zowel
normatief als faktisch, zowel wereldbeschouwelijk als taalkundig, 'n
wangedrocht. Het luidt:
Because of its ecclesiastical bias the challenged article is both from a
normative and from a factual, both from a general-denominational and from a
linguistic perspective, a monstrosity. It reads:
ARTIKEL I-52: De status van kerken1 en van
niet-confessionele2 organisaties
De Unie eerbiedigt de status die kerken1 en
religieuze3 verenigingen en gemeenschappen volgens het
nationaal recht in de lidstaten hebben, en doet daaraan geen afbreuk.
De Unie eerbiedigt tevens4 de status die de
levensbeschouwelijke en niet-confessionele2 organisaties
volgens het nationaal recht hebben.
De Unie voert een open, transparante en regelmatige dialoog met die
kerken en organisaties5, onder erkenning van hun identiteit en
hun specifieke bijdrage.
1 normaliter worden alleen Kristianistische tempels "'n
kerk" genoemd, of moeten we nu geloven dat kerk hier ook slaat op
andere Abrahamitische, en zelfs niet-Abrahamitische, tempels? 2 wat letterlijk op deze twee plaatsen staat, is
inkonsekwent en onzinnig; het verwijst waarschijnlijk naar niet-religieuze
wereldbeschouwelijke organizaties (waarbij niet-Kristianistische
religieuze organizaties zelf mogen bepalen of ze al dan niet bestaan en
genoemd worden) 3 bedoelen de opstellers van de voorgestelde grondwet hier
misschien andere religieuze, of slaat kerk alleen op
'n gebouw en niets anders? 4 in de Engelse versie staat in dezelfde mate, wat
veel meer inhoudt 5 bedoelen ze misschien andere
wereldbeschouwelijke organizaties?
ARTICLE I-52: Status of churches1 and
non-confessional2 organisations
The Union respects and does not prejudice the status under national
law of churches1 and religious3 associations or
communities in the Member States.
The Union equally4 respects the status under national law
of philosophical and non-confessional2 organisations.
Recognising their identity and their specific contribution, the Union
shall maintain an open, transparent and regular dialogue with these
churches and organisations5.
1 normally only Christianist temples are called
"churches", or are we supposed to believe now that church also
refers to other Abrahamic, and even non-Abrahamic, temples here? 2 literally, what is stated at these two places is
inconsistent and nonsensical; it is probably meant to refer to
organizations with nonreligious worldviews (while non-Christianist
religious organizations may determine for themselves whether they exist
and are being mentioned or not) 3 do the authors of the proposed constitution, perhaps, meanother religious, or does church merely refer to a
building here and nothing else? 4 the Dutch version reads also here, which is not
necessarily equally 5 do they, perhaps, mean organizations with other
than Christianist worldviews ?
Opmerkelijk is (vooral in de Nederlandse tekst) de asymmetrie in lid 1 en
lid 2, met wel als meest opmerkelijk staaltje van asymmetrie de opmerking
dat de Europese Unie niet van plan is enige afbreuk te doen aan de
eksklusieve status die specifiek-Kristianistische dan wel andere
religieuze instellingen en symbolen volgens het nationale recht nog steeds
genieten. Alle reeds bestaande vormen en uitingen van nationaal
staatsreligionisme, hoe diskriminatoor ook, worden hierbij door de
voorgestelde Europese grondwet dus straks mooi gesanktioneerd!
Lid 3 ziet er nog het minst asymmetrisch uit, hoewel het kerken apart
blijft noemen en de rest afdoet als 'organisaties'. Wat dit lid evenwel in
de praktijk moet gaan betekenen, is vooral 'een open, transparante en
regelmatige dialoog' met de meest religionistische, seksistische en
anderszins eksklusivistische politieke entiteit die de hedendaagse wereld
kent: het Vatikaan. Ik ben zelf geen teodemonist (en ook al geen stille
h-gheniether), maar ik moet bekennen dat de Duivel het niet beter had
kunnen verzinnen.
In het 'mei'-nummer van de International Humanist News staat over de
opzichters van de Vatikaans-Katolieke organizatie:
The asymmetry between paragraphs 1 and 2 is remarkable (especially in the
Dutch text). The statement that the European Union does not intend to
'prejudice' the exclusive status which specifically Christianist or
other religious institutions and symbols still enjoy under national law is
the most remarkable. (The use of the word prejudice is nothing but
callous here.) In this way all existing forms and expressions of national
state religionism, however discriminatory, are to receive a precious
sanctioning from the proposed European constitution!
Paragraph 3 appears to be the least asymmetrical of the lot, even if it
continues to mention churches separately and disposes of everything else as
'organisations'. Yet, what this paragraph is supposed to mean in practice
is, first and foremost, 'an open, transparent and regular dialogue' with
that most religionist, sexist and otherwise exclusivist political entity of
today's world: the Vatican. I am not a theodemonist myself, but i must
admit that the Devil could not have done a better job.
The 'May 2005' issue of International Humanist News says about the
supervisors of the Vatican-Catholic organization:
[T]he Catholic bishops [were] satisfied that the access provided to the
church by Article 52 would enable them to make up for 'the perceived
democratic deficit' at the heart of Europe. [...] Who are these people?
And who elected them? Who asked them to make up for our democratic
deficit? Who do they really represent?
God en Gristendom hebben het dus toch niet kunnen nalaten om via de
achterdeur de Europese keuken weer binnen te dringen om daar wat 'n
demokratische maaltijd voor gelijkwaardige personen had moeten worden te
vergiftigen met diskriminatore ongerechten. De Europese burger die waarde
hecht aan welzijn en rechtvaardigheid tezamen rest nu nog maar een ding: de
maaltijd laten staan, hoe verrukkelijk sommige andere delen ervan misschien
ook mogen zijn.
Laat derhalve het laatste avondmaal het laatste avondmaal en stem NIET of
stem TEGEN de huidige versie van 'n Europese grondwet.
Lang leve 'n vrij en inklusief Europa!
God and His Christian guides have not been able to resist the opportunity
to push Their way into the European kitchen by means of the backdoor. Thus
nothing will prevent Them anymore from dishing out discriminatory poison to
persons who came to celebrate their equality with a democratic meal. The
European citizen who values well-being and justice together is now left
with only one option: not to touch the meal, however delectable some other
parts of it may be.
Let this supper not be the last and do NOT vote or, if you do, vote AGAINST
the current version of a European constitution.
Twee jaar eerder ageerde het Nederlandse Humanistisch Verbond bij de
Nederlandse regering en Tweede Kamer tegen Artikel I-51 (later I-52) in
het koncept van de Europese Grondwet (net als andere Europese organizaties
in andere landen), maar blijkbaar zonder enig resultaat.
De Nederlandse vice-president van de International Humanist and Ethical
Union, Rob Buitenweg, verdedigde in de Humanist (1, 2005) de stelling dat
met het 'artikel over de positie van kerken en niet-confessionele
organisaties de schade voor humanisten best mee valt'. Volgens Buitenweg
past het artikel aardig in de traditie van het subsidiariteitsbeginsel, op
grond waarvan de Europese Unie zich niet moet bemoeien met dingen die op
nationaal of lager nivo geregeld behoren te worden. Maar als hier het
subsidiariteitsbeginsel geldt, dan hadden de Europese verantwoordelijken
helemaal niet aan het artikel moeten beginnen en zeker geen pro-kerkelijke
bevooroordeeldheid moeten tonen ten aanzien van ooit door lagere overheden
al of niet terecht genomen beslissingen. En als hier het
subsidiariteitsbeginsel geldt, dan moet niet de Europese Unie, maar
moeten de afzonderlijke lidstaten al of niet 'n regelmatige dialoog met het
Vatikaan en eventuele anderen voeren.
Buitenweg merkt honend op dat de vermelding van kerk of
godsdienst sommige humanisten (met name die van de Franse Libre Penseé en
de Britse National Secular Society) 'automatisch doet steigeren', terwijl
humanisten niet tegen kerken en godsdienst, maar voor 'n menswaardig
bestaan voor allen horen te strijden. Daarbij ziet deze persoon twee
dingen over het hoofd: ten eerste, dat het niet gaat om 'n vermelding van
kerk of godsdienst, maar om 'n eksklusieve vermelding daarvan in 'n
kontekst die diskriminerend is t.o.v. niet-Kristianisten, niet-aanhangers
van Abraham-religies en anderen; ten tweede, dat er in de Bijbel en de
Koran en andere als 'heilig' aangemerkte godsdienstige werken zoveel tot
uiting komt dat 'n menswaardig bestaan voor allen onmogelijk moet maken dat
'sommige humanisten' (net als inklusivisten) zich daar liefst zoveel
mogelijk van distantiëren. (En dan hebben we het nog niet eens over 'n
gelijkwaardig bestaan vrij van geïnstitutionalizeerde leugens.) Had
Buitenweg zich beperkt tot de verdediging van zijn stelling, dan zou hem
slechts 'n zwakke verdediging verweten kunnen worden, nu ontpopt deze
humanist zich als een met oogkleppen.